Om Föreningen

Om föreningen

Sågtäktens Bygdegårdsförening bildades 1973 när gården togs över från Svenska Missionsförbundet. Kvinnorna i byn handarbetade och ordnade julmarknaden 1974 i syfte att få in pengar till reparationer och utbyggnad till dess nuvarande utseende.

Under åren har det varit många aktiviteter i bygdegården som gjort att byn fortsatt hålla ihop. Fram till början av 2000-talet var måndagarna på ”Byggis” den naturliga samlingsplatsen för byns unga och gamla. Damerna handarbetade i lilla salen och herrarna byggde fiskenät i stora salen. Under fikapausen smiddes planer för framtida aktiviteter. Många återkom årligen: surströmmingsfest, luciakaffe, grötfest med julgransplundring, gubbarnas afton och inte minst långfredagens påskbuffé med efterföljande underhållning av bybor som visade prov på sina teaterfärdigheter.

Många av dessa traditionella aktiviteter anordnas fortfarande. Se vilka aktiviteter som genomförts i Arkiv och i kalendern syns vilka aktiviteter som är planerade.

Sågtäktens Bygdegårdsförening är med i Bygdegårdarnas Riksförbund.

Föreningen har idag 74 st. medlemmar (2017).

Nya medlemmar är välkomna!
Enligt stadgarna får samtliga ”som bygga och bo, är född eller på annat sätt har anknytning till Sågtäkten” bli medlem i föreningen. Andra som vill bli medlemmar i föreningen kan ansöka om medlemskap hos Styrelsen.

Medlemsavgiften är 250 kronor/år
eller 500 kr/år för en hel familj